fbpx

Rūdīšanās ir ne tikai jauns trends un modes kliedziens, bet arī vēsturiska prakse. Ārsti atzīst, ka rūdīšanās ir ļoti efektīvs veids, kā pieradināt organismu pie temperatūras maiņām. Tāpat arī rūdīšanās nepieciešama, lai paaugstinātu organisma noturību pret sliktiem apkārtējas vides fiziskajiem faktoriem. Organismam nepieciešams piemēroties mainīgajiem ārējās vides apstākļiem un aktivizēt dažādas aizsargreakcijas.

Bijušais Latvijas Ģimenes ārstu asociācijas prezidents, Pauls Princis, norādījis, ka, ja cilvēks tik tiešām grib norūdīties, tad norūdīšanās procedūras jāveic visu mūžu. Tas, cik strauji cilvēks izvēlās rūdīties, ir individuāli, galvenais – katram cilvēkam jāieklausās savā organismā un jāpievērš uzmanība savai pašsajūtai.

Kamēr bērni vēl ir mazi, ir jāpieņem pareizie lēmumi, lai dažādi rūdīšanās procesi kļūtu par ikdienas normām. Bērnus var sākt rūdīt jau agrā vecumā, tomēr jāatceras, ka nevar rūdīties tikai vasarā vai ziemā – jārūdās visu gadu, neizlaižot nevienu gadalaiku.

1. Ievēro pakāpeniskumu

Sākt norūdīt bērnu var jau šodien, ir tikai jāpatur prātā kāds ļoti svarīgs princips – pakāpeniskums. Iesākumā bērniem var vēsā ūdenī apmazgāt pēdas, muti; vasarās – ļaut basām kājām staigāt zālītē. Arī “Rūdīšanās skola” stāsta, ka daba bērniem ir devusi to, ko mēs, pieaugušie, paši ar savu rīcību, esam sevī izskauduši. Diemžēl jau kopš bērna kājas mēs mēģinām mazuļus iegrožot pēc saviem ieskatiem: apģērbt pēc iespējas siltāk, sargāt no katra aukstuma un karstuma.

Rūdīšanās procesa galvenais nosacījums, it īpaši bērniem, ir – darīt visu, lai process, kurā bērns tiek rūdīts, notiek ar prieku. Šī aspekta dēļ, katrā ģimenē izvēlētās rūdīšanās aktivitātes var krasi atšķirties. Ja bērnam ļoti patīk staigāt plikām kājām, tad ļoti labi, to ir ļoti veselīgi darīt. Tomēr, ja ļoti nepatīk, tad par katru cenu tas nav jāspiež darīt. Ja Jūsu dzīvesstils un bērna dzīves ritms ir harmonisks, sabalansējot dažādas veselīgas aktivitātes, tad nebūs nepieciešama speciāla rūdīšanās. Tā, bērnam pašam neapzinoties, tiks īstenota katru dienu kā ikdienas norma.

2. Ūdens procedūras – kontrastduša. 

Sākumā var peldināt mazuli siltā ūdenī – 36 grādu temperatūrā.  Kad bērns pie tā jau pieradis, var peldināt arvien vēsākā ūdenī, pakāpeniski atdzesējot līdz pat 28 grādiem, kamēr jūsu mazulis nesāk peldēt pietiekami aktīvi aukstā ūdenī. Iesakām piekopt arī gada siltā laika peldes.

3. Pastaigas svaigā gaisā – vismaz divas stundas dienā

Sāciet bērnu vest pastaigās jau no zīdaiņa vecuma. Ja ģimenē esat nolēmuši ieviest tradīciju, piemēram, katru vakaru iziet ģimenes pastaigā, tad nepārtrauciet to darīt arī ziemā. Nesamaziniet arī pastaigu biežumu un ilgumu. Pareizi saģērbjot bērnu, jānodrošina, lai vismaz divdesmit minūtes dienā ir pabūts ārā. Pēc ziemas prieku baudīšanas noteikti ir jāpārģērbjas. Nevajadzētu domāt – ja bērnam bijis klepus, tad visu ziemu jāsēž mājās. Svaigs gaiss ir ļoti svarīga ikdienas sastāvdaļa. 

Dāviniet bērniem:
  • Nevis rotaļlietas un saldumus, bet gan svaigu gaisu
  • Gaisu ne no loga, bet mežā
  • Ziedus – ne vāzē, bet pļavā
  • Ūdeni – upē

Ļaujiet vaļu fantāzijai un papildiniet šo sarakstu paši pēc saviem ieskatiem! 

4. Netuntulējiet bērnus

Pavisam mazu bērnu dzīvē visas ikdienišķās darbības ir rūdīšanās, piemēram, kad mazulīti noģērbj pliku, lai mainītu autiņbiksītes, tā arī būs rūdīšanās. Svarīgi pieradināt mazo pie istabas temperatūras. Nevajag visu gadu tuntuļot biezā apģērbā. It īpaši, kad bērns atrodas kustībā. Sasvīdis mazulis saaukstēsies daudz ātrāk, savukārt, ja bērnam būs vēsi, organisms pats reaģēs uz zemo temperatūru un izdalīs siltumu. 

Ļaujiet bērnam ģērbties pašam. Galvenais akcents šim padomam nav dot bērnam pilnīgu kontroli pār savu ģērbšanos, taču ļaujiet tiem noteikt savu apģērbu gabalu skaitu. Vecākiem ir jāmācās precīzāk uztvert un noticēt bērna raidītajiem signāliem. 

5. Nedrīkst aizmirst par telpu vēdināšanu. 

Bieži tiek aizmirsts par telpu vēdināšanu tieši tādēļ, ka uz to brīdi nāksies iziet no komforta zonas. Būs taču auksti! Tomēr, svaigs gaiss ir ārkārtīgi nepieciešams. Nevēdinātā telpā ir ļoti maz skābekļa. Cilvēki ātrāk nogurst, arī saslimst. 

Kā pareizi vēdināt? 

Logu dažas reizes dienā pilnībā atver uz dažām minūtēm, lai gaiss telpā apmainītos iespējami ātri, bet mēbeļu virsmas un grīda nepaspētu atdzist. Ja radiators ir aprīkots ar termoregulatoru, pirms loga atvēršanas tas jānogriež minimālajā režīmā. Aizverot logu, termoregulatoru atgriež iepriekšējā režīmā tikai pēc brīža, 10–15 minūtēm.

Jāatceras gan, ka logu atvēršana nav ventilācija. Tā ir periodiska gaisa apmaiņa ar īslaicīgu efektu bez iespējas kontrolēt apmaināmā gaisa daudzumu. Savukārt ventilācija ir kontrolēta gaisa pārvietošana un apmaiņa telpās, lai uzturētu vēlamo telpas gaisa kvalitāti. 

Interesanti un vērtīgi paturēt prātā, ka tā dēvētie “siltumnīcas” bērni, kas izaudzēti siltās cepurēs, kombinezonos un sildītājos, uz apsildāmām grīdām un persiešu paklājiem, karstu ūdeni dušā un vannā, ar vizināšanu savās mašīnās uz bērnu dārzu un atpakaļ – slimo vairāk un ilgāk. Viņu imunitāte ir tik ļoti novājināta, ka pati nespēj cīnīties ar apkārtējiem draudiem. Tāpēc ķermenis nemāk sevi pasargāt, piemēram, no caurvēja un rezultātā rodas saaukstēšanās. Tieši šī iemesla dēļ bērni, kas aug laukos un basām kājām, puskaili skraida pa sniegu, pretēji maigajiem pilsētniekiem, slimo mazāk. Viņu ķermenis ir pieradis pie temperatūras maiņas, nokrišņiem, vēja un spēj adekvāti reaģēt. 

6. Ļaujiet bērniem vasarā ēst aukstu saldējumu

Vislabākajā gadījumā, šo auksto saldējumu, vajadzētu likt bērnam mazliet paturēt mutē, lai izkūst. Aukstums uzlabo asinsriti mandelēs. Īpaši efektīvi saldējuma ēšana palīdz tiem bērniem, kuriem ir hroniski mandeļu iekaisumi.

7. Stimulējiet bērna kustības un aktivitāti

Pastāvīgi notiek ļoti konkrētu ārējo faktoru ietekme. Šos faktorus var nosacīti iedalīt divās grupās: 

  • Pirmā – dabiskie faktori – saule, gaiss un ūdens.
  • Otrā – civilizācijas faktori – dzīvesvieta, sadzīves ķīmija, mācības skolā, televizors, apģērbs, transports utt. 

Mūsu bērnu, jo ​​īpaši pilsētas iedzīvotāju, dzīvesveids vairumā gadījumu ne tuvu nav dabisks. Mazkustība. Gandrīz pastāvīga atrašanās telpās – skola, mājasdarbi, neskaitāmu stundu nīkšana pie televizora, bērnu istaba ar rotaļlietu kaudzēm. Daudz iemeslu būt uz vietas, nebūt kustībā. Radiet bērniem iemeslus pārāk daudz laika nepavadīt telpās. 

8. Bērnus noslogojiet ar mēru

Vecāki dažkārt mēdz tik ļoti noslogot savus bērnus ar papildus izglītošanos, ka tam neatliek laika nedz pastaigām, nedz normālai ēdienreizei un atpūtai. Protams, ka arī tas ietekmē bērna veselības stāvokli, jo visām iepriekš minētajām darbībām jābūt sabalansētām, nevienu neizlaižot. Ja bērns pastāvīgi slimo, jāizvērtē papildu mācību slodzes (mūzika, svešvalodas) nepieciešamību. Papildu zināšanas veselības problēmu gadījumā nedara cilvēku laimīgāku.

9. Maldīgs ir uzskats, ka rūdīšanās palīdzēs visās dzīves situācijās

Rūdīšanās samazina tikai tās saslimšanas, kas saistītas ar kaitīgu ietekmi no fiziskajiem faktoriem. Norūdīšanās aktivitātes nevar samazināt saslimstību ar infekcijas slimībām kopumā un akūtām vīrusu saslimšanām. Kā pieaugušajiem, tā arī bērniem, rūdīties nedrīkst infekcijas vai saaukstēšanās slimību laikā, kā arī hronisku kaišu saasinājuma periodos. Labākais laiks, kad sākt rūdīties ir tad, kad cilvēks ir pilnībā vesels. 

Vecāku galvenais uzdevums nav bērnu norūdīt. Galvenais ir izdarīt tā, lai bērnam speciāla rūdīšana nebūtu nepieciešama. 

10. Vienmēr jāņem vērā arī katra bērna individuālais veselības stāvoklis 

Katra bērna rūdīšanai ir jāpieiet individuāli. Katrs bērniņš ir citādāks – sākot no hroniskām saslimšanām, dzīves apstākļiem un vecuma. Jāatceras neieslīgt galējībās un rūdīt bērnu apdomīgi. Jā, iziet ārpus komforta zonas ir labi, taču kaitēt, nodarīt bērnam sāpes un izraisīt riebumu nevajag! Ķermenis vienmēr laikus dod signālu – centieties ievērot un neignorēt to!

Pēc iespējas regulāra un ilgstoša uzturēšanās svaigā gaisā, optimāla ģērbšanās, tīra un labi vēdināta bērna istaba un regulārs, veselīgs uzturs un miegs, ir daudz svarīgāks par aukstu dušu un rīvēšanos ar dvieli.

“Rūdīšanās skola” piedāvā dažādas apmācības kā maziem tā lieliem – izmanto iespēju un iesaisties apmācībās! Vairāk uzzini: https://www.uzdrosinies.lv/ Izmantojiet iespēju konsultēties ar speciālistiem un visi ģimenē esat veseli un laimīgi!

>